Integracja międzypokoleniowa

Projekt: „Integracja międzypokoleniowa – wspieranie łączności między pokoleniami” realizowała w terminie XI-XII.2022 r. Fundacja Edukacja i Przyszłość działająca przy Akademii Bialskiej Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II.

Projekt sfinansowano ze środków MEiN.

Beneficjenci projektu: Słuchacze Uniwersytetu Trzeciego Wieku ABNS i uczniów Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego w Białej Podlaskiej.


CELE PROJEKTU:

  1. Budowanie integracji międzypokoleniowej poprzez zawiązanie na drodze formalnych
    i intencjonalnych działań łączności między generacjami.
  2. Budowanie więzi społecznych i rozwijanie współpracy międzypokoleniowej.
  3. Promocja społeczeństwa doceniającego wartości i zasoby każdej generacji oraz jednostki, rolę młodych i starszych w społeczności.
  4. Budowanie społeczeństwa wiedzy.
  5. Rozszerzenie oferty edukacji pozalekcyjnej i pozaszkolnej.
  6. Rozwijanie umiejętności w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania, analizowania zdobytych informacji, poszukania najlepszych rozwiązań napotykanych problemów i używania ich do własnych celów.
  7. Nabycie umiejętności myślenia strategicznego i odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
  8. Kształtowanie umiejętności zdrowej rywalizacji i kontaktów międzyludzkich

Projekt realizowano w obszarze 3 zadań.

Zadanie 1
Warsztaty gier planszowych (gry strategiczne) i turniej gier.

Zadanie prowadzone metodą eksperymentu społecznego, którego celem było nabycie umiejętności myślenia strategicznego i odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Kształtowanie umiejętności zdrowej rywalizacji i kontaktów międzyludzkich. Ćwiczenia pamięci poprzez zabawy umysłowe, umiejętność radzenia sobie ze stresem, nabycie umiejętności współpracy w zespole (gry operacyjne, strategiczne), praca nad umiejętnościami komunikacyjnymi w zespole, przekazywania wiadomości. Rozwijanie zainteresowań poprzez gry edukacyjne, dzielenie się doświadczeniami (gry historyczne np. „Kolejka” etc.). Były to zajęcia pozalekcyjne dla uczniów z udziałem seniorów i wolontariuszy–członków Koła Miłośników Gier Planszowych. Zadaniem prowadzącego instruktora było także oprócz integracji międzypokoleniowej przygotowanie uczestników do turnieju z zachowaniem równowagi szans dla seniorów i uczniów. Eksperyment społeczny („młodość kontra doświadczenie”) realizowany był metodą empiryczną i polegał m.in. na uzyskaniu informacji czy wygra doświadczenie, wiedza o czasie, którego dotyczyło tło historyczne gry, umiejętność panowania nad emocjami, przewidywania wydarzeń i konsekwencji dokonywanych wyborów czy raczej zdolności do ryzyka, podejmowania decyzji ad hoc, a nawet brawury. Liczba osób, które wzięły udział w zajęciach: 20, liczba zrealizowanych h zajęć: 36 h.


Zwyciężyło doświadczenie – I miejsce zajęła Ewa Kuczewska – UTW

zaproszenieplener-1024x724.jpg

Zadanie 2
Kurs fotograficzny z wystawą zdjęć
„Młodość w obiektywie seniorów/dojrzałość obiektywie uczniów”.

zaproszenie-podsumwaniemale-1024x724-1.jpg

Za pośrednictwem doświadczonych fotografików rozwijane były umiejętności seniorów w zakresie fotografii na urządzeniach mobilnych w celu utrwalania wspomnień na rzecz nowych pokoleń, oraz uświadamianie młodzieży w zakresie funkcjonowania tradycyjnych metod fotografii i skupianiu uwagi uczestników na takich elementach jak: plener, światło, czy techniki fotografowania. Zorganizowane zostały plenery fotograficzne m.in. w przestrzeni miejskiej z architekturą w tle, plener retro w konwencji lat 20-30 ubiegłego stulecia z wykorzystaniem strojów z epoki, fryzjerów i wizażystów. Plener ludowy realizowany był w pracowniach ginących zawodów kulinarnej oraz przy warsztatach tkackich uczestnicy fotografowali się nawzajem  w strojach ludowych, a także w scenerii i klimacie bożonarodzeniowym. Udział seniorów i uczniów w plenerach fotograficznych, wspólne inicjatywy w zakresie tworzenia zdjęć nt. utrwalenia młodości w obiektywach seniorów i utrwalenia dojrzałości w obiektywach młodzieży była okazją do niezwykłej lekcji tolerancji, akceptacji siebie i innych, pomocy wzajemnie i integracji. Finałem realizowanego zadania był konkurs oraz wystawa fotograficzna, której celem było utrwalenie najlepszych prac w postaci obrazów drukowanych na płótnie i upublicznienie na terenie uczelni w celu upamiętnienia wspólnych pasji i działań międzypokoleniowych. Liczba osób uczestniczących 20 os. Liczba zrealizowanych godzin zajęć 38 h.

img_20221228_130724.jpg

img_20221228_130330.jpg

img_20221228_095422.jpg

img_20221228_132522.jpg
Laureaci konkursu:
I miejsce Julia Pruszczak ALO
II miejsce Elżbieta Pyrka UTW
III miejsce Bożenna Juchimiuk UTW
Wszyscy uczestnicy otrzymali własne portrety wykonane na płótnie.

https://youtu.be/V9cLpPvzuKc

Zadanie 3
„Aplikacje mobilne użyteczne społecznie – warsztaty pozalekcyjne dla uczniów Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego w Białej Podlaskiej wraz z konkursem na najlepszą prezentację aplikacji dla seniorów.


Zajęcia pozalekcyjne dla uczniów z informatyki – realizowane były metodą projektową. Celem było rozwijanie umiejętności w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania, analizowania zdobytych informacji, poszukania najlepszych rozwiązań napotykanych problemów i używania ich do własnych celów. Kształtowanie umiejętności współpracy w grupie. Budowanie społeczeństwa wiedzy, a także ćwiczenie umiejętności prezentacji projektu, wystąpień publicznych, przekazywania wiedzy i dzielenia się wiedzą. Zadanie to również realizacja założeń „Polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2022/2023” w zakresie rozwijania umiejętności prawidłowego i skutecznego wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych, wsparcie edukacji informatycznej i medialnej. Zajęcia w zakresie pogłębiania wiedzy nt. aplikacji mobilnych rozwijających zainteresowania, poszerzania wiedzy lub ułatwiających życie i codzienne funkcjonowanie seniorom. Zrealizowano 14 h zajęć, udział wzięło 12 uczniów ALO w Białej Podlaskiej.


I miejsce zajął zespół prezentujący aplikację: „Moje Zdrowie24” – Oliwia Krasa, Oliwia Lewkowicz uczennice klasy 3a ALO w Białej Podlaskiej.

flagi.png

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Uczelnia dostępna dla wszystkich, numer POWR 03.0500-00-A050/20

O projekcie

Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień w przeglądarce oraz o naszej polityce prywatności.  Czytaj więcej